fredag 3. juli 2020

Soling gravid

Rask og trygg leveranse. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Overdrevet soling er ikke bra – enten du er gravid eller ikke.


Vi vet at for mye sol kan være skadelig for huden. Mange kvinner merker at huden blir mer følsom under graviditeten, og at de blir lettere brent. Derfor bør du ta enkelte forholdsregler før du nyter strålene. For øvrig er hun opptatt av at alle gravide bør lytte til egen kropp, fordi alt for mange begrenser seg i frykt for å gjøre noe feil.


Alt fra trening, anstrengelser, matinntak, sosialt samvær og soling - alt for mange gravide unnlater å gjøre ting fordi noen har fortalt dem at det ikke er bra. Er det farlig å gå soling mens gravid ? Her er en titt på risikoen for å gå soling under graviditet og de sikreste måtene å få en glød på. Er Tanning Safe under graviditet?


Det er ingen klare tegn på at soling - enten ute eller i en solseng - vil skade din baby-å-være direkte. Svangerskapshormonene gir økt pigmentering. Uavhengig av soling får de fleste mørkere farge på brystknoppen og omgivelsene, og en brun stripe nedover fra navlen, tidlig i graviditeten. Når de dertil soler seg blir mange gravide gledelig overrasket over å merke at de raskt får fin farge over det hele.


Syv sommertips for gravide : 1. Bruk solkrem, og unngå for mye soling. Huden ekstra følsom under graviditeten, og kan derfor være mer sensitiv for sollys. Pass på å bruke høy solfaktor, og gjerne en solhatt slik at du ikke får så mye sol i ansiktet. Hormonene gjør nemlig at du lettere kan få varige pigmentflekker av solskader.


Hvis du ikke reagerer allergisk, er det ikke påvist noen helserisiko forbundet med bruk av selvbruningskrem. Slik sett kan man si at selvbruningskrem kan være et sunnere alternativ til overdreven soling utendørs, noe gravide uansett ikke bør utsette seg for pga økt pigmentering. Brunfargen man får av selvbruningskrem beskytter ikke mot solen. Er du gravid eller føder i løpet av sommeren?


Det er ingenting i veien for at man skal kunne nyte sol og varme selv om man er gravid , men man bør ta noen ekstra forhåndsregler. Direkte soling kan føre til at du rett og slett blir for varm. Da eg gjekk gravid fekk eg ein del pigmentering i ansiktet, spesielt på overleppen, noke som slettes ikkje er veldig pent. Prøve eg å sminke over det blir det berre grått og skittent. Enda ein grunn til å passe på huden.


Ein skal vere forsiktig med soling når ein gravid , det er i alle fall min erfaring. Jeg går ikke med bar mage når jeg er gravid , ikke fordi det gjør noe for babyens del, men for å skåne omverden for synet. Selve solen er ikke noe problem i seg selv, det er kroppstemperaturen man skal passe på. Jo, fosteret kan bli overopphetet.


Huden på magen er tynnere når man er gravid og siden livmoren ligger helt mot mageveggen blir fostervannet varmt ved direkte soling. Huden tar også mye av blodsirkulasjonen når man soler seg, noe som gjør at den gravide fortere blir overopphetet. Jeg har hørt at man ikke skal bruke solarium under svangerskapet grunnet magnetisk stråling, men jeg finner ikke noe håndfast informasjon om dette på internet eller andre steder. Men til fortvilelse hos mange gravide , s kan man ogs f ujevn pigmentering i ansiktet og andre deler av kroppen som utsettes for sol. Da jeg fant ut at jeg var gravid , s det ble liten tid til soling og bare det nyte.


Soling gravid

Pigmentflekker er vanlig blant gravide , men fortvil ikke. Tone damli: Tone advarer gravide mot overdreven soling - Se og hr 21. Sol er bde sunt og helsefarlig, ut fra hvordan du soler deg.


Rare gravidsymptomer som venninnene dine er for flaue til å si noe om. Jeg lurte på om det er farlig for fosteret om jeg ligger ute og soler meg? Blir det varmt til fosteret også? Kan sola være med på å gjøre at fosteret blir roligere i magen?


Soling gravid

Bør jeg dekke til magen, eller går det bra uten? Underhuden blir tykkere. For mye sol kan gi snøblindhet. Det er en betennelse på øyets horn- og bindehinne. Det er smertefullt å bli snøblin men det er ikke farlig.


Puls gir noen råd om soling i kunstig sol. Høstkulden har slått oss for lengst. Flere og flere nordmenn kaster av seg klær og sko, og søker varmen i solarier. Gravide og solarium.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg