onsdag 24. mars 2021

Vondt i siden gravid

Rask og trygg leveranse. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Vi har samlet noen av de faktaene som fascinerer, forundrer og forbløffer oss mest.


Menstruasjonslignende smerter eller uspesifikke magesmerter rett over lysken er vanlig i svangerskapet.

Noen får smerter midt i eller øverst oppe i magen. Slike smerter er ufarlige og blant de vanligste plagene i svangerskapet. Er du gravid og føler at du har vondt i tissen? Da er du ikke alene. Symfysesmerter kan ofte kjennes ut som om tissen er vondt.


Dette er en vanlig plage hos gravide som kommer til Bekken og Barn. Oppblåsthet, mageknip eller forstoppelse. Alle har vondt i magen av og til, men mange har magesmerter som fører til bekymringer og redusert livskvalitet.

Som regel kommer smertene av at tarmene ikke fungerer optimalt. Hei, Jeg er uker på vei og har de siste ukene hatt vondt i høyre side , føles som i eggstokken. Jeg har ikke hatt blødninger. Men det er uansett lurt å trene musklene i underlivet – både mens du er gravid , og etter fødselen.


De aller fleste opplever at underlivet normaliseres i løpet av noen uker etter fødselen. Smerter i nedre del av magen. Flere av mine gravide pasienter er bekymret fordi de har vondt i nedre del av magen. Er det noen som vet hva det kommer av når man har vondt i underlivet, altså det føles litt ut som om jeg har hatt sex med en som har digert utstyr og er øm etterpå. Jeg kjenner igjen følelsen for det var spesielt haha, derfor husker jeg det så godt.


Føler meg litt mørbanket nedentil. Dette høres veldig kjent ut ja Jeg er gravid i uke med nr to,og forrige gang hadde jeg ingen slike plager i det hele tatt. Nå er det vondt hver dag,men det er ikke så plagsomt at jeg ikke kan jobbe eller gjøre andre ting. Babyen lå så høyt oppe da, jeg syntes den tyngste perioden som gravid var rundt mnd.


Heldigvis er det helt normalt å bli utsatt for enkelte smerter og plager som gravid - det gjelder å vite hvilke av de som gir grunn til bekymring, og hva du kan ta med slående ro. Høy kvalitet og 9 nøyaktige med anonym og rask levering. Grunnen til at gravide ofte får vondt i magen og opplever mageplager som luft i magen, treg mage eller forstoppelse, er at kroppen produserer en rekke hormoner under graviditeten.

Hormonene bidrar til å gjøre vevet i kroppen bløtere, for å gjøre den i stand til å utvide seg. Har hatt veldig vondt på høyre side av livmoren det stikker og er mer som menssmerter. Fra livmoren går det to lange kanaler på hver side ut i magen rett ved eggstokkene. Siden de færreste vet akkurat når de har eggløsning, er dette den mest.


De fleste klarer seg godt Men jeg opplever faktisk ikke at vondt i ryggen er et kjempestort problem for gravide flest. Jeg opplever mer at det kan være et plagsomt symptom som innimellom krever litt mer oppmerksomhet enn man gjerne skulle ønske seg. Vanlige beymringer i svangerskapet.


Fastlege Kari Løvendahl Mogstad erfarer at gravide kan ha et nærmest uendelig behov for informasjon. Vondt ved ribbeinet: Gravid uke 2 har vondt på høyre side ved ribbbeinet, altså ikke i selve beinet men område rundet der. Kjennes veldig ømt når jeg klemmer på og kan også kjenne det helt bak i ryggen. Har hatt vondt i høyre side i hele dag. Værre når jeg går og står.


Det vil skape trygghet. Er dette livmor som strekker seg eller kan det være blindtarmen? Har ikke feber, kvalm eller dårlig matlyst, men krampeaktig ubehag. Når jeg trykker inn på magen, på høyre side og slipper ut. Sting i siden er noe man ikke helt vet årsaken til.


Spesielt sting som kommer ved fysisk aktivitet har man spekulert på om skyldes blodgjennomstrømmingen i ulike organer. Noen mener det kommer fra leveren på høyre side , fra milten på venstre side eller muligens fra tarmene. Kiropraktor, fysioterapeut, naprapeut, akupunktur, uten at det hjelper meg. Nå er jeg gravid og har de siste ukene opplevd ujevn hjerterytme.


Hjertet slår ofte dobbeltslag og det føles som om hjertet danser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg